Als ouder bent u bekommerd om het welzijn en de vorming van uw kind. Daarom spreekt het ook voor zich dat wanneer u een klacht heeft over de school, deze grondig wordt behandeld. Wanneer u een klacht heeft over een onderwijsinstelling kan u deze in eerste instantie best naar de instelling/school zelf richten.
Als die klacht echter niet wordt behandeld of ernstig wordt genomen, bestaat er de mogelijkheid om verdere stappen te nemen. De instantie die klachten behandelt, is verschillend voor het gemeenschapsonderwijs en het katholiek onderwijs.
Bij een niet gerealiseerde of ontbonden inschrijving van een kind kan je klacht indienen bij de Commissie inzake leerlingenrechten.
Verder is er de Commissie Zorgvuldig bestuur waar u met specifieke klachten terecht kan.
Zo is er het participatiedecreet dat ondermeer de schoolraad inspraak geeft in de wijze waarop de school zich organiseert. Als ouder heeft u dus ook recht op inspraak.
Zorgvuldig bestuur betekent verder dat scholen zich in de dagelijkse werking aan een aantal principes moeten houden (o.a. kosteloosheid, eerlijke concurrentie, verbod op politieke activiteiten, handelsactiviteiten, reclame en sponsoring).
Heb je een klacht in verband met toegang tot het buitengewoon onderwijs dan kun je terecht bij de Vlaamse Bemiddelingscommissie.
Voor klachten in verband met discriminatie kun je terecht bij Unia, het Interfederaal Gelijkekansencentrum.
Wij hebben een uitgebreide ervaring met de diverse soorten klachten alsook de instanties waarbij deze ingediend worden.